Thursday, January 29, 2015

Tips Perkahwinan (12) .......... 5 Cara Menghilangkan Nafas Dan Mulut Berbau






Punca kekurangan air liur membuatkan bau mulut yang kurang senang.  Masih ramai yang menghadapi masalah ini. Mesti rasa malu dan segan untuk berbual. Kurang keyakinan. Bila ditegur pula, mula lah nanti bermasam muka.

Jadi untuk mengelakkan perkara sedemikian berlaku,  di sini akan cuba membantu anda mendapatkan kembali bau nafas yang segar. Sebelum itu, mari kita kaji punca kekurangan air liur.


Tahukah anda terdapat beberapa faktor yang menjadi punca anda kekurangan air liur? Antaranya adalah tekanan perasaan, pengambilan minuman alcohol, kurang air di dalam badan, berpuasa kerana ia akan mengurangkan perembesan air liur, bernafas terlalu banyak menggunakan mulut kerana ia akan mengeringkan mulut, bercakap terlalu banyak seperti tugas harian yang memerlukan anda untuk bercakap  jangan tidak tahu pula bahawa ini adalah salah satu faktor kerana ia mengurangkan pengaliran dan perembesan air liur, masalah atau penyakit pencernaan, penafasan, usus, jangkitan tekak dan paru-paru. Jadi ini adalah antara faktor yang menyebabkan air liur anda kurang.

Dengan tahunya mengenai punca kurang air liur dan datang bau nafas, jom kita cari pula jalan penyelesaian untuk masalah ini.

Caranya adalah;

 
1) Membersih dan memberus gigi
Dengan penjagaan rapi mulut anda, dengan izinNya masalah anda akan selesai. Jadikan amalan untuk memberus gigi dengan teratur. Rajinkan juga untuk membersihkan gigi menggunakan benang flos atau flos pakai buang. Dengan itu, segala kotoran yang membantu bakteria untuk hidup di dalam mulut anda dibuang.  Anda tidak harus memberus gigi dengan tergesa-gesa kerana kotoran bakteria tidak mungkin hilang jika anda lakukan dengan sambil lewa. Ambil masa untuk bersihkan mulut dan gigi anda.

2) Membersihkan lidah
Terlalu fokus di bahagian mulut dan gigi, lidah jangan dilupakan. Kerana anda juga harus membersih di bahagian lidah untuk membunuh bakteria biofilm. Bahagian atas lidah adalah bahagian utama yang membantu mendatangkan bau kurang selesa mulut anda. Rekahan lidah membantu bakteria untuk bersembunyi. Jadi pergi dapatkan tongue cleaner untuk membersih bukan sahaja di bahagian mulut dan gigi, malahan juga lidah.

3) Chewing Gum
Kadang kala kita terlalu asyik mengunyah gula-gula getah, jangan pula tidak tahu kerana gula-gula getah boleh juga membantu mengatasi masalah bau nafas! Kerana ia akan merangsang penghasilan air liur lebih banyak. Cuba amalkan, dan rasakan perubahannya nanti!


4) Pemakanan
Masalah nafas berbau ini, anda juga boleh atasi dengan menjaga pemakanan anda. Cuba kurangkan pengambilan karbohidrat dan juga bawang putih serta kopi. Kerana ia boleh merangsang untuk mendatangkan bau nafas. Banyakkan pengambilan makanan yang mengandungi vitamin E dan C seperti buah-buahan, sayur-sayuran seperti manga, apricot, susu soya, orange, dan sebagainya.

5) Air putih
Air putih mempunyai 1001 kelebihan. Sebenarnya air putih membantu untuk membunuh bakteria jahat yang membuatkan nafas atau mulut anda berbau. Amalkan pengambilan air putih sekurangnya 2 liter sehari. Dengan basahan mulut anda yang kerap, akan melemahkan bakteria untuk hidup selesa di dalam mulut anda. Jadi tiadalah bau nafas!




Nafas segar, yakin sentiasa.
Bercakap pun selesa!

3 comments:

yanmaneee said...

birkin bag
kyrie 6
yeezy boost 350
adidas yeezy
yeezys
kd13
yeezy boost 350 v2
supreme hoodie
supreme
yeezys

Anonymous said...

check these guys out f6w91z0v91 louis vuitton replica handbags replica goyard bags replica bags nancy click to read more f7b57a5q11 replica bags china Your Domain Name x6r47u7r77 replica bags replica bags hong kong

Anonymous said...

Nama saya Ginevra dari Itali, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Dr Okpa yang hebat kerana membawa kembali kekasih saya selepas dia meninggalkan saya untuk wanita lain, saya tidak pernah terfikir saya akan mendapatkannya kembali sehingga seorang rakan mengesyorkan Dr Okpa kepada saya dan sebaik sahaja Saya menghubunginya dia melakukan apa yang saya mahu dan membawa kembali kekasih saya kepada saya dalam masa 24 jam. Saya mesti mengatakan bahawa Dr Okpa adalah ahli sihir terhebat di dunia kerana dia membuktikan dirinya kepada saya dan kini saya bahagia berkahwin dengan kekasih saya yang meninggalkan saya sebelum ini. Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Dr Okpa yang hebat kerana membawa kembali kekasih saya kepada saya dan sesiapa yang memerlukan bantuannya boleh menghubunginya melalui: +27653527813 atau e-mel okpatempleofsolution@gmail.com

Laman webnya: https://okpatempleofsoluti.wixsite.com/my-site-1