Monday, June 15, 2015

APOM LENGGANG.........


















Bahan-bahan perlukan:
2 cawan beras.
3/4 cawan nasi sejuk.
1 cawan kelapa parut.
1/2 sudu besar gula.
1/2 sudu kecil yis segera kering.
1 sudu kecil (tsp) garam atau cukup rasa.



Cara Penyediaan:
1. Basuh beras sehingga bersih dan rendam dalam air sekurang-kurangnya 4-6 jam. Selepas tempoh rendaman, basuh kembali beras, mulakan kisar dengan 3/4 cawan nasi sejuk dengan 1 cawan kelapa parut, air dalam 3/4 cawan, gula dan yis. Jadikan adunan tepung yang halus betul. Kisaran perlu lakukan dgn air sedikit demi sedikit supaya adunan ini seperti adunan tosai atau kueh apom ‘merekah’.
2. Ambil sebuah bekas yang boleh menampung 11/2 kali adunan tepung (tepung akan bangkit) masukkan Adunan anda kedalamnya dan tutup. Adunan tepung sedia untuk difermantasi/tapaikan sekurang-kurangnya 5-6 jam.
3. Adunan yang telah peram akan menjadi pekat sedikit dari asal. Tentukan adunan anda dikacau betul dan kalau perlu dicairkan sedikit seperti adunan tepung roti kirai atau kuih ketayap. Tambahkan sedikit santan jika perlu. Masukkan garam secukup rasa.
4. Panaskan kuali lenggang kalau ada..sapu minyak, kalau tak ada boleh gunakan kuali non-stick. Tuang satu senduk adunan tepung di tengah kuali. Dengan memegang telingga kuali dgn kain cuba putarkan tepung sekeliling kuali. Tutup kuali dengan penutup dan kecilkan api untuk bahagian tengah yg tebal masak selama 3-4 minit. Bila dibahagian tengah masak dan tepi apom mula terkopek sendiri..dengan perlahan keluarkan apom.
5. Dalam apom lenggang ini paling penting ialah kelikatan adunan tepong dan kuali yang anda gunakan, kalau apom anda melekat di kuali tambahkan sedikit santan pekat dalam adunan tepung anda. Santan boleh bantu sedikit..kalau masih melekat buat apa-apa yg patut petua bagi kuali tak melekat..kalau tak jadi jugak jangan risau jadikan kueh ‘serabai’..hahahaha..Selamat mencuba.

No comments: