Sunday, August 15, 2010

~ KEK ROLL BLUEBERRY ~





25g air sejuk (dari peti ais)
60g tepung jagung
185g gula castor
100g tepung gandum
30g ovelette
1 sudu kecil baking powder
10biji kuning telur sejuk
6 biji putih telur sejuk
100g mentega cair (guna double-boiler)


Satukan semua bahan kecuali mentega cair. Pukul dengan high speed sehingga menjadi puith dan gebu. Masukkan mentega cair dan dipukul lagi sehingga kembang. Warna kan adunan dengan sedikit pewarna merah dan letak sedikit essence jika suka . (Kak rossya guna raspberry essence)

Tuangkan adunan kedalam acuan kek roll dan ratakan. Bakar dalam ketuhar dengan kepanasan 160C. Ketuhar hendaklah dipanaskan dahulu sekurang-kurangnya 30minit sebelum digunakan.

Setelah masak, keluarkan dari ketuhar dan biarkan sehingga ia sejuk.

Cream nya:
250g gula dan 150g air dimasak dan disejukkan didalam peti sejuk. 500g mentega dan 1/2 sudu kecil vanilla di pukul hingga pekat. Baru masukkan air gula sejuk sedikit demi sedikit dan pukul hingga rata dan halus.

Jem Blueberry:
1/2 tin blueberry(pie fillings) dimasak dengan 1/2 sudu makan tepung jagung dan sedikit air sehingga pekat dan hancur. (Boleh juga ganti dengan blueberry conserve.. tanpa perlu dimasak. Terus gunakan dari botol)

Cara menggulung:
Keluarkan kek dari acuan. Sapukan dengan cream dipermukaan kek sehingga rata. Letakkan sedikit jem blueberry dan gulung kemas-kemas. Bungkus dengan kertas kek atau plastik dan simpan dalam peti sejuk.

No comments: